Σύνδεση/Εγγραφή

The Self-Care Blog

10 Τεχνικές για πιο Αποδοτικό Διάβασμα!

Νιώθεις ποτέ ότι το διάβασμα είναι περισσότερο αγγαρεία παρά ευχαρίστηση; Αυτό είναι ένα συνηθισμένο πρόβλημα, αλλά τα καλά νέα είναι ότι υπάρχουν διάφορες τεχνικές που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να κάνεις το διάβασμα πιο ενδιαφέρον και παραγωγικό! Ας εξερευνήσουμε μαζί δέκα σύγχρονες τεχνικές ανάγνωσης με λεπτομερή βήματα για το πώς να τις εφαρμόσεις, κάνοντας το διάβασμά σου τόσο αποτελεσματικό όσο κι ευχάριστο!

 

1. Mind Mapping – Νοητικός Χάρτης:

 

Ορισμός: Ο Νοητικός Χάρτης είναι μια τεχνική που περιλαμβάνει τη σχεδίαση ενός διαγράμματος για την οπτική οργάνωση των πληροφοριών. Επικεντρώνεται γύρω από μια κύρια ιδέα, με διακλαδώσεις που αντιπροσωπεύουν συναφή θέματα.

Σκοπός: Η μέθοδος αυτή βοηθά στη δόμηση και τη συγκράτηση πληροφοριών, σχηματίζοντας μια οπτική περίληψη των όσων έχεις διαβάσει.

Πώς να το κάνεις: Γράψε το κύριο θέμα στο κέντρο μιας σελίδας. Καθώς διαβάζεις, σχεδίασε κλαδιά που πηγάζουν από το κέντρο για κάθε βασική ιδέα. Πρόσθεσε μικρότερα κλαδιά για τις λεπτομέρειες, χρησιμοποιώντας λέξεις-κλειδιά και εικόνες.

Βαθμός δυσκολίας: 3/5

 

2. Ενεργητική ανάγνωση:

 

Ορισμός: Η ενεργητική ανάγνωση είναι μια προσέγγιση κατά την οποία αλληλεπιδράς με το κείμενο μέσω διαφόρων μεθόδων, όπως η υπογράμμιση, η διατύπωση ερωτήσεων και η περίληψη.

Σκοπός: Ενισχύει την κατανόηση και την ανάκληση κάνοντάς σε ενεργό συμμετέχοντα στη διαδικασία της ανάγνωσης.

Πώς να το κάνεις: Υπογράμμισε τις κύριες ιδέες και τις βασικές λεπτομέρειες, γράψε σημειώσεις ή σχόλια και περίγραψε κάθε ενότητα με δικά σου λόγια. Θέσε ερωτήσεις σχετικά με το κείμενο κι αναζήτησε απαντήσεις καθώς διαβάζεις.

Δυσκολία: 2/5

 

3. Τεχνική Pomodoro:

 

Ορισμός: Μια μέθοδος διαχείρισης χρόνου που χωρίζει το διάβασμα σε διαστήματα, συνήθως διάρκειας 25 λεπτών, μεταξύ των οποίων μεσολαβούν μικρά διαλείμματα.

Σκοπός: Βελτίωση της συγκέντρωσης κι αποφυγή της εξάντλησης κατά τη διάρκεια παρατεταμένων αναγνωστικών περιόδων.

Πώς να το κάνεις: Ρύθμισε ένα χρονόμετρο για 25 λεπτά κι επικεντρώσου αποκλειστικά στο διάβασμα. Όταν το χρονόμετρο χτυπήσει, κάνε ένα διάλειμμα 5 λεπτών. Επαναλάβετε τη διαδικασία.

Δυσκολία: 1/5

 

4. Ενεργητική ανάκληση:

 

Ορισμός: Η ενεργητική ανάκληση είναι μια πρακτική κατά την οποία εξετάζεις τη μνήμη σου σχετικά με το υλικό που μόλις διάβασες.

Σκοπός: Ενισχύει τη συγκράτηση και την κατανόηση των πληροφοριών, ενισχύοντας τις νευρικές οδούς που σχετίζονται με το υλικό που έμαθες.

Πώς να το κάνεις: Αφού διαβάσεις μια ενότητα, κλείσε το βιβλίο κι ανακάλεσε τα κύρια σημεία από μνήμης. Σημείωσέ τα ή διατύπωσέ τα προφορικά. Στη συνέχεια, τσέκαρέ τα ξανά για να δεις πόσα από αυτά θυμήθηκες σωστά.

Βαθμός δυσκολίας: 3/5

 

5. Μέθοδος SQ3R:

 

Ορισμός: Η Μέθοδος SQ3R είναι μια ολοκληρωμένη στρατηγική ανάγνωσης που περιλαμβάνει την Επισκόπηση, την Ερώτηση, την Ανάγνωση, την Απαγγελία και την Επανεξέταση (Surveying, Questioning, Reading, Reciting, and Reviewing).

Σκοπός: Να παρέχει μια δομημένη προσέγγιση στο διάβασμα που ενισχύει την κατανόηση και τη συγκράτηση πληροφοριών.

Πώς να το κάνεις: Ξεκίνα με την επισκόπηση του κειμένου (κοίταξε τις επικεφαλίδες, τις περιλήψεις). Δημιούργησε ερωτήσεις με βάση αυτή την επισκόπηση. Διάβασε το κείμενο για να βρεις τις απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις, στη συνέχεια απάγγειλε τα βασικά σημεία από μνήμης και, τέλος, επανεξέτασε το υλικό για να εδραιώσεις την κατανόησή σου.

Βαθμός δυσκολίας: 4/5

 

6. Ξεφύλλισμα και σκανάρισμα:

 

Ορισμός: Το ξεφύλλισμα είναι η γρήγορη ανάγνωση του κειμένου για να συλλάβεις την κύρια ιδέα, ενώ το σκανάρισμα είναι η αναζήτηση συγκεκριμένων πληροφοριών.

Σκοπός: Γρήγορη συλλογή βασικών πληροφοριών από μεγάλο όγκο κειμένου.

Πώς να το κάνεις: Για το ξεφύλλισμα, διάβασε την εισαγωγή, το συμπέρασμα και τις επικεφαλίδες. Για το σκανάρισμα, αναζήτησε οπτικά συγκεκριμένες λέξεις ή φράσεις που σχετίζονται με τις πληροφορίες που χρειάζεσαι.

Δυσκολία: 2/5

 

7. Ταχεία ανάγνωση:

 

Ορισμός: Τεχνικές που αυξάνουν την ταχύτητα ανάγνωσής σου, εστιάζοντας στη μείωση της υποφωνήσεως (= σιωπηλός λόγος, είναι η εσωτερική ομιλία που γίνεται συνήθως κατά την ανάγνωση – παρέχει τον ήχο της λέξης καθώς αυτή διαβάζεται) και στην αύξηση της αναγνώρισης λέξεων.

Σκοπός: Να επεξεργάζεσαι και να κατανοείς γρήγορα μεγάλα κείμενα.

Πώς να το κάνεις: Εξασκήσου στην ανάγνωση χωρίς να βγάζεις τις λέξεις από το στόμα ή να τις ακούς στο κεφάλι σου (υποφώνηση). Χρησιμοποίησε το δείκτη σου για να κατευθύνεις τα μάτια σου πιο γρήγορα στη σελίδα. Προσπάθησε να απορροφάς ομάδες λέξεων ή ολόκληρες γραμμές με μια ματιά.

Δυσκολία: 4/5

 

8. Ομαδοποίηση κειμένου:

 

Ορισμός: Η Ομαδοποίηση κειμένου είναι μια μέθοδος διαίρεσης του κειμένου σε μικρότερα, πιο εύπεπτα τμήματα.

Σκοπός: Μείωση της γνωστικής υπερφόρτωσης, διευκολύνοντας την επεξεργασία και την κατανόηση του υλικού.

Πώς να το κάνεις: Χώρισε το κείμενο σε τμήματα, ίσως ανά παράγραφο ή θέμα. Εστίασε σε ένα τμήμα κάθε φορά, κάνοντας μικρά διαλείμματα ενδιάμεσα.

Δυσκολία: 1/5

 

9. Τεχνική Feynman:

 

Ορισμός: Η Τεχνική Feynman είναι μια τεχνική κατά την οποία εξηγείς αυτό που έχεις μάθει με απλούς όρους, σαν να το διδάσκεις σε κάποιον άλλο.

Σκοπός: Να αποσαφηνίσεις και να ενισχύσεις την κατανόηση πολύπλοκων εννοιών.

Πώς να το κάνεις: Αφού διαβάσεις, προσποιήσου ότι διδάσκεις την ύλη σε κάποιον που δεν έχει καμία γνώση επί του θέματος. Χρησιμοποίησε απλή γλώσσα και παραλληλισμούς. Αυτή η διαδικασία βοηθά στον εντοπισμό των κενών στην κατανόησή σου.

Βαθμός δυσκολίας:  4/5

 

10. Ποικίλα μέσα ανάγνωσης:

 

Ορισμός: Εναλλαγή μεταξύ διαφορετικών μορφών αναγνωστικού υλικού, όπως φυσικά βιβλία, ηλεκτρονικά βιβλία και ηχητικά βιβλία.

Σκοπός: Να διατηρηθεί το διάβασμα “ζωντανό” και να ανταποκριθείς σε διαφορετικές μαθησιακές προτιμήσεις ώστε να βρεις ποια σου ταιριάζει καλύτερα.

Πώς να το κάνεις: Άλλαξε μεταξύ διαφορετικών μορφών διαβάσματος ανάλογα με την περίπτωση. Χρησιμοποιήστε τα ηλεκτρονικά βιβλία για ευκολία και χαρακτηριστικά όπως οι λειτουργίες αναζήτησης, τα ηχητικά βιβλία για multitasking ή χαλάρωση και τα φυσικά βιβλία για μια απτική εμπειρία.

Δυσκολία: 1/5

 

Η εφαρμογή αυτών των τεχνικών μπορεί να μεταμορφώσει θεαματικά το διάβασμά σου, καθιστώντας το πιο αποτελεσματικό και ευχάριστο! Να θυμάσαι, ο στόχος είναι να βρεις αυτό που λειτουργεί καλύτερα για σένα και να προσαρμόσεις αυτές τις τεχνικές ανάλογα με τις ανάγκες σου. Καλό διάβασμα!

dr. Christine Labropoulou

dr. Christine Labropoulou

Είμαι η Χριστίνα Λαμπροπούλου Ιατρός, Βιολόγος & Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Δημιούργησα το The Mind Rises σε μια προσπάθεια να συνδυάσω την αγάπη μου για την Ψυχική Υγεία & την Ψυχιατρική με τη δημιουργικότητα! Εδώ, υπάρχει χώρος για όλους όσους θέλουν να ακολουθήσουν το μονοπάτι προς την αυτοαγάπη, την ψυχική ηρεμία και την αυτεπίγνωση. Όλοι είναι καλοδεχούμενοι!

Εάν δεν αισθάνεσαι καλά...

...μη ντραπείς να ζητήσεις βοήθεια!

Όλοι οι επαγγελματίες ψυχικής υγέιας είμαστε εδώ για να σε βοηθήσουμε όσο καλύτερα μπορούμε! Μην αφήνεις τον εαυτό σου να το αντιμετωπίζει μόνος του όλο αυτό…αξίζεις να σου δώσεις τη στήριξη που χρειάζεσαι!

…κι αν σε φοβίζει να διασχίσεις μόνος/η σου αυτό το μονοπάτι, θέλω να ξέρεις ότι σε καμία περίπτωση δεν είσαι μόνος/η! Είμαστε πολλοί αυτοί που το διασχίζουμε, ακόμα κι αν δε γνωρίζουμε ακόμα ο ένας τον άλλον. Είμαστε όμως μια παρέα, που προσπαθεί κάθε μέρα, με νύχια και με δόντια, να φροντίσει τον ψυχικό της κόσμο…όσο δύσκολο κι αν είναι κάποιες φορές αυτό!

Μη διστάζεις λοιπόν! Ξεκίνα κι εσύ! Δε σου λέω ότι θα είναι το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο…θα χρειαστεί επιμονή και υπομονή, αλλά με την κατάλληλη στήριξη, θα το δεις…μπορούν να γίνουν θαύματα! Όσο σκοτεινά κι αν βλέπεις τώρα τον κόσμο γύρω σου, τα χρώματα υπάρχουν εκεί έξω και μας περιμένουν!

Τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης

Important!

The Self-Care Blog

dr. Christine Labropoulou

The Self-Care Blog

Άρθρα, άρθρα, άρθρα…και πάλι άρθρα! Και να φανταστείτε ότι η έκθεση στο λύκειο δεν ήταν και από τα αγαπημένα μου μαθήματα…

…έγινε όμως πλέον ο αγαπημένος μου τρόπος να καταθέτω τις σκέψεις μου, τους προβληματισμούς μου και τις γνώσεις μου! Στόχος μου, είναι να δημιουργήσω ένα χώρο στον οποίο οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται, να βρίσκουν έμπνευση και να νιώθουν ότι υποστηρίζονται καθώς ακολουθούν το μονοπάτι προς την ψυχική ευεξία. Εξετάζω τόσο ζητήματα που αφορούν στον ναρκισσισμό, όσο κι ευρύτερα θέματα γύρω από την ψυχική υγεία. Πιστεύω πως η κατανόηση των διαφόρων πτυχών της ψυχολογίας μπορεί να μας βοηθήσει να αναπτύξουμε πιο υγιείς, ισορροπημένες κι εποικοδομητικές σχέσεις στη ζωή μας, τόσο με τον εαυτό μας, όσο και με τους γύρω μας!

Καλό διάβασμα!

Δρ Χριστίνα Λαμπροπούλου - Ιατρός